PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE
W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 3
W SANOKU
Samorządowe Przedszkole Publiczne Nr 3 posiada ustalone procedury dotyczące bezpieczeństwa wychowanków. Wszystkich pracowników przedszkola, rodziców i opiekunów obowiązują przepisy zawarte w Statucie Samorządowego Przedszkola Publicznego Nr 3, wewnętrznym regulaminie bezpieczeństwa, strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci.
Podstawowe akty prawne regulujące podstawy dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w przedszkolu
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78 poz. 483 z późn. zm. – art. 72),
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526) z późniejszymi ratyfikowanymi zmianami,
- Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U.UE.C.2007.303.1);
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 z późn. zm.),
- Ustawa prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1082 z późn. zm.),
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn.zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1604 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U. z 2022 r. 1657 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 195 z późn. zm.).
Pogotowie Ratunkowe tel. 999 lub 112
Straż Pożarna tel. 998
Policja tel. 997
Przychodnia Rejonowa nr 1, ul. Błonie 5, 38-500 Sanok tel. 13 306 70 70
STRATEGIA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I ZAPOBIEGAWCZYCH ORAZ INTERWENCYJNYCH WOBEC DZIECI
Strategia działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci zawiera opracowane przez Radę Pedagogiczną Samorządowego Przedszkola Publicznego Nr 3 w Sanoku szczegółowe procedury bezpieczeństwa:
I. Procedura postępowania w wypadku zachowań trudnych, w tym agresywnych wychowanka.
II. Procedura dotycząca bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w Samorządowym Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Sanoku.
III. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że rodzic/opiekun odbierający dziecko jest pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
IV. Procedura postępowania w przypadku gdy dziecko jest odbierane z przedszkola przez osobę nieposiadającą upoważnienia rodziców.
V. Procedura postępowania w przypadku gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko z przedszkola po godzinach otwarcia placówki.
VI. Procedura postępowania w przypadku gdy na terenie przedszkola zdarzy się dziecku nieszczęśliwy wypadek.
VII. Procedura postępowania w przypadku gdy dziecko zachoruje w przedszkolu.
VIII. Procedura postępowania w przypadku gdy dziecko oddali się od grupy.
IX. Procedura postępowania w przypadku zaistnienia trudnych sytuacji wychowawczych.
X. Procedura postępowania w przypadku skreślenia dziecka z listy wychowanków.
XI. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy.
XII. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia chorób pochodzenia pasożytniczego (glistnicy, owsicy i lambliozy).
XIII. Procedura postępowania w przypadku gdy nauczyciel lub opiekun znajdzie na terenie przedszkola niebezpieczne przedmioty.
XIV. Procedura postępowania w przypadku uzyskania przez pracownika przedszkola informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego.
XV. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy w rodzinie
XVI. Procedura dotycząca bezpieczeństwa zabaw na placu zabaw, boisku szkolnym, ogrodzie, spacerów i wycieczek organizowanych poza teren przedszkola.
Sposób prezentacji procedur
- Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej.
- Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
- Zapoznanie wszystkich pracowników z treścią procedur.
- Za wdrożenie i nadzór nad stosowaniem procedur obowiązujących w placówce odpowiada dyrektor przedszkola.
- Do przestrzegania postanowień niniejszych procedur zobowiązani są wszyscy pracownicy przedszkola i rodzice.
- Za zapoznanie pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków z niniejszymi procedurami odpowiada dyrektor przedszkola.
I. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W WYPADKU ZACHOWAŃ TRUDNYCH, W TYM AGRESYWNYCH WYCHOWANKA
1. Cele procedury:
a) osiągnięcie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej, w szczególności w zakresie budowania u wychowanków systemu odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach oraz w zakresie rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- eliminowanie agresji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków korzystających ze świadczeń przedszkola,
- usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących objawy zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych,
- zapobieganie zachowaniom niepożądanym wychowanków, w szczególności o charakterze powtarzalnym,
- wskazanie działań zapobiegawczych (profilaktycznych) oraz naprawczych (korekcyjnych) w stosunku do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze.
2. Zakres procedury
- Niniejszy dokument reguluje zasady postępowania nauczycieli, wychowawców i pracowników niepedagogicznych wobec dziecka przejawiającego agresywne zachowania w przedszkolu.
3. Osoby podlegające procedurze.
- Do przestrzegania niniejszej procedury zobowiązani są rodzice dziecka oraz nauczyciele i pracownicy przedszkola.
4. Opis procedury:
- Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
5. Reguły postępowania doraźnego wobec przejawów agresji
- Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
- Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
- Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz prosty i jasny.
- Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w szczególności w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia bijących się dzieci czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
- Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
- Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
- Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu wychowawcę.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym w celu wyjaśnienia powodów niewłaściwego zachowania lub podejmuje inne możliwe do zrealizowania środki lub metody eliminujące agresywne zachowanie dziecka.
- Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany w zeszycie korespondencji z rodzicami lub zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.
6. Reguły postępowania systemowego wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze i przejawiającego agresję
- Wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
- Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.
- W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
- Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
- Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” na radzie pedagogicznej celem jego omówienia.
- Stosownie do wyników obrad Rady Pedagogicznej wychowawca podejmuje dalsze działania, w porozumieniu z Dyrektorem Przedszkola, który wysyła do rodziców lub doręcza pismo informujące o naruszeniach, ustala sytuację dziecka i rodziny, prowadzi rozmowy - negocjacje z dzieckiem, rodzicami, w tym również w razie potrzeby przy udziale psychologa, w przypadkach wątpliwych może za zgodą rodziców zasięgać opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych oraz ustala przyczyny lub analizuje powody, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do Przedszkola.
- W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej w szczególności z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, Dyrektor Przedszkola rozważa poinformowanie o sytuacji właściwej placówki pomocy społecznej lub sądu rodzinnego, celem wglądu przez sąd rodzinny w sytuację dziecka.
- W przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, rada pedagogiczna na wniosek Dyrektora podejmuje uchwałę w przedmiocie skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola, na zasadach określonych w Statucie Przedszkola.
II. PROCEDURA DOTYCZĄCA BEZPIECZEŃSTWA DZIECI PODCZAS ICH POBYTU W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 3 W SANOKU
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
- Nauczyciel oraz inni pracownicy przedszkola muszą być świadomi odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nich spoczywa. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich działań.
- Nauczyciel oraz inni pracownicy przedszkola muszą mieć świadomość ,że w przypadku narażenia życia i zdrowia dzieci, ponoszą za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną oraz inną określoną przepisami prawa.
- Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż., które są określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz instrukcji BHP i ppoż. obowiązującej na terenie przedszkola.
- Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców/prawnych opiekunów lub upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo która ukończyła co najmniej 14 rok życia. Wszystkie osoby upoważnione muszą być wykazane z imienia i nazwiska. Nauczyciel ma obowiązek nie tylko wiedzieć, ale i widzieć, kto odbiera dziecko.
- Przedszkole zaczyna pracę punktualnie o godzinie 6.30. Osoby przyprowadzające dzieci do przedszkola mają obowiązek przekazać dziecko bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
- Dzieci muszą być objęte ciągłym nadzorem i opieką. Nauczyciel pod żadnym pozorem nie pozostawia swoich wychowanków bez opieki innego nauczyciela lub innego wyznaczonego przez Dyrektora Przedszkola pracownika.
- Dzieciom, które weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie, bez pozwolenia i nadzoru. Nie wolno im też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola. Dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego przez Dyrektora pracownika przedszkola.
- Podczas zabaw dowolnych w sali zwraca się uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek, uczy dzielenia się nimi.
- Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązać. W czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci, odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.
- Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązującym w danej grupie.
- Nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga powinna być skupiona wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel powinien mieć świadomość, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi.
- Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
- W czasie pobytu w ogrodzie nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie z dziećmi i przebywać w miejscach największych zagrożeń. Dodatkowo opiekę nad dziećmi sprawują woźne, które mają obowiązek wychodzić na plac zabaw ze swoją grupą.
- Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają do przedszkola kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych, nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy są obecne wszystkie dzieci.
- Codziennie rano konserwator ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia placu zabaw, boiska dla dzieci i inne urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Konserwator odpowiada za przegląd i usunięcie wszelkich niebezpieczeństw na terenie całego placu zabaw boiska lub ogrodu. Niezależnie od powyższego przed każdym wejściem na obiekty zewnętrzne teren musi być sprawdzony przez nauczyciela.
- Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
- Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola lub jego obiektów jest wpisywane do rejestru wyjść grupowych uczniów, z wyjątkiem wycieczek, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Rejestr zawiera: datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, liczbę uczniów oraz podpisy opiekunów i dyrektora. Opiekę nad grupą sprawuje wówczas nauczyciel, który ma do pomocy woźną.
- Organizacja wycieczek wyjazdowych odbywa się na podstawie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce. Przed wyjazdem nauczyciel powinien przygotować pisemną listę dzieci i opiekunów oraz sporządzić kartę wycieczki. Kierownik i opiekunowie wycieczki biorą pełną odpowiedzialność podczas wycieczki za wymienione na liście dzieci. Należy pamiętać, że rodzice biorący udział w wycieczce nie mogą brać odpowiedzialności za dzieci, ponieważ nie byli w tym celu przeszkoleni.
- Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie i wypłacić za ten czas wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Polecenie jest dla nauczyciela obowiązujące.
- Nie wolno podczas pracy z dziećmi zostawiać grupy ani na chwilę samej. Gdy z różnych przyczyn nauczyciel musi wyjść, grupą musi się zająć woźna lub inny upoważniony przez Dyrektora pracownik Przedszkola. Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
- W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy a następnie jest zobowiązany natychmiast powiadomić dyrektora, który powiadamia lub upoważnia nauczyciela do powiadomienia rodziców/prawnych opiekunów dziecka oraz inne osoby lub organy zgodnie z procedurą postępowania w przypadku, gdy na terenie przedszkola zdarzy się dziecku nieszczęśliwy wypadek.
III. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE RODZIC/OPIEKUN ODBIERAJĄCY DZIECKO JEST POD WPŁYWEM ALKOHOLU, NARKOTYKÓW LUB INNYCH ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH
NAUCZYCIEL:
- W razie uzasadnionego podejrzenia, że rodzic opiekun odbierający dziecko jest pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających, nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola.
- Nie wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o tym fakcie innego dorosłego członka rodziny, bądź kolejną osobę upoważnioną w karcie zgłoszenia, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola a także w uzgodnieniu z Dyrektorem powiadamia najbliższą jednostkę policji (specjalistę ds. nieletnich) celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka.
- Przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania statutu przedszkola.
- Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją Dyrektorowi przedszkola.
- W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców (po godz.16.00), Dyrektor przedszkola może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dzieckoz przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków lub innych środków odurzających, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeżeli jest to uzasadnione wynikami uzyskanych informacji, dyrektor przedszkola powiadamia o tym fakcie właściwą placówkę pomocy społecznej oraz sąd rodzinny celem uzyskania wglądu w sytuację rodziny i dziecka.
IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY DZIECKO JEST ODBIERANE Z PRZEDSZKOLA PRZEZ OSOBĘ NIEPOSIADAJĄCĄ UPOWAŻNIENIA RODZICÓW
NAUCZYCIEL:
- Nie wydaje dziecka.
- Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki.
- Zawiadamia rodzica/prawnego opiekuna dziecka, bądź kolejną osobę upoważnioną w karcie zgłoszenia, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- Przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania statutu przedszkola, po rozmowie sporządza notatkę.
V. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY RODZIC/OPIEKUN PRAWNY NOTORYCZNIE ODBIERA DZIECKO Z PRZEDSZKOLA PO GODZINACH OTWARCIA PLACÓWKI
NAUCZYCIEL:
- Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki.
- Dokumentuje powyższy przypadek w formie notatki służbowej i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.
DYREKTOR PLACÓWKI:
- Wzywa na rozmowę wyjaśniającą rodzica/prawnego opiekuna, który łamie ustalone zasady odbierania dziecka z przedszkola, powiadamia go o konsekwencjach takiego zachowania. Zobowiązuje go do podporządkowania się im.
- Ustala wspólnie z rodzicami zasady dalszego przebywania dziecka w przedszkolu. W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie nadal odbierają dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania, dyrektor powiadamia o tym fakcie właściwą placówkę pomocy społecznej oraz sąd rodzinny celem uzyskania wglądu w sytuację rodziny i dziecka.
VI. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY NA TERENIE PRZEDSZKOLA ZDARZY SIĘ DZIECKU NIESZCZĘŚLIWY WYPADEK
Podczas lekkich obrażeń (otarcia, obicia, skaleczenia):
NAUCZYCIEL LUB INNY PRACOWNIK PRZEDSZKOLA:
- Udziela dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej, zabezpiecza grupę.
- Nauczyciel powiadamia rodziców/opiekunów dziecka o okolicznościach powstania obrażeń.
- Nauczyciela powiadamia dyrektora placówki.
Podczas wypadku:
NAUCZYCIEL LUB INNY PRACOWNIK PRZEDSZKOLA:
- Niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną zgodnie z pkt. 3 i 5, w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.
- Zabezpiecza grupę.
- Powiadamia dyrektora placówki, który osobiście powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów o nieszczęśliwym wypadku lub upoważnia nauczyciela lub innego pracownika przedszkola do przekazania takiego powiadomienia.
- Gdy zdarzenie nie zagraża zdrowiu dziecka i nie wymaga interwencji lekarskiej, wspólnie z rodzicami ustala dalsze kroki postępowania (postępuje zgodnie
z sugestią rodziców). - Jeżeli zdarzenie zagraża zdrowiu lub życiu dziecka i wymaga interwencji lekarskiej, wzywa Pogotowie Ratunkowe, a potem powiadamia rodziców/prawnych opiekunów.
- Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
- O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy, społecznego inspektora pracy, organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz radę rodziców. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego. Zawiadomień tych dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
- Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik przedszkola.
- Dalsze szczegółowe czynności w sprawie wypadków reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
VII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY DZIECKO ZACHORUJE W PRZEDSZKOLU
NAUCZYCIEL:
- W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia o tym rodziców/prawnych opiekunów i dyrektora przedszkola. Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
- Nie może stosować wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich, jak również podawać leków, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
- W uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia zdrowia lub życia dziecka) wzywa karetkę pogotowia, powiadamia rodziców i dyrektora przedszkola. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej np. lekarzowi z karetki pogotowia i do czasu pojawienia się rodziców/opiekunów prawnych pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
- W wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- W wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- Zawiadomień, o których mowa wyżej, dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
VIII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY DZIECKO ODDALI SIĘ OD GRUPY
W czasie spaceru po najbliższej okolicy:
NAUCZYCIEL:
- Gdy zauważy nieobecność dziecka, zgłasza fakt dyrektorowi o zaginięciu dziecka w celu organizacji poszukiwania dziecka.
- Natychmiast wraca z grupą wychowanków do przedszkola - nie prowadzi samodzielnie poszukiwań.
DYREKTOR:
- Organizuje poszukiwanie dziecka przy wsparciu pracowników.
- Niezwłocznie powiadamia rodziców/opiekunów prawnych o zaginięciu wychowanka lub zleca powiadomienie innemu upoważnionemu pracownikowi.
- Fakt zaginięcia dziecka niezwłocznie zgłasza na policję, zwracając się o wsparcie służb mundurowych w poszukiwanie dziecka.
W czasie wycieczki:
NAUCZYCIEL LUB OPIEKUN WYCIECZKI:
- Informuje kierownika wycieczki.
- Powiadamia dyrektora przedszkola, który niezwłocznie zawiadamia policję.
KIEROWNIK WYCIECZKI:
- Organizuje grupę osób, które podejmują poszukiwania dziecka.
- Powiadamia rodziców/opiekunów prawnych.
DYREKTOR lub upoważniony przez niego pracownik o zaistniałym wypadku niezwłocznie zawiadamia:
- Policję
- Kuratorium Oświaty
- Organ prowadzący
IX. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZAISTNIENIA TRUDNYCH SYTUACJI WYCHOWAWCZYCH
NAUCZYCIEL:
- Rozpoznaje problemy wychowawcze na podstawie bieżącej obserwacji zachowania dziecka.
- Nawiązuje kontakt z rodzicami w celu przekazania i pozyskania dodatkowych informacji oraz uzgodnienia wspólnego oddziaływania wychowawczego.
- Podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka, w tym:
- Wystawia stosowne dokumenty lub przekazuje informacje celem skierowania dziecka na konsultację specjalistyczną w przedszkolu lub poza nim (psycholog, pedagog specjalny, terapeuta, poradnia psychologiczno-pedagogiczna),
- opracowuje plan działań z dzieckiem w oparciu o wnioski wynikające z przeprowadzonych badań,
- prowadzi działania kompensacyjne.
- Wspomaga rodziców w pracy z dzieckiem poprzez:
- wskazanie odpowiadającej problemowi literatury
- przekazywanie propozycji zabaw i ćwiczeń
- dostarczanie wiedzy o instytucjach wspomagających rodzinę
- Szczegółowo zapoznaje członków rady pedagogicznej z zaistniałym problemem
i przedstawia podejmowane wnioski do realizacji. - Kierując się dobrem dziecka w przypadku pojawiających się problemów rozwojowych i braku współpracy, dyrektor przedszkola przeprowadza w obecności nauczycieli grupy rozmowę z rodzicami i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.
- Wszelkie sygnały na temat zachowania dziecka kierowane do nauczyciela muszą zostać odnotowane w zeszycie współpracy z rodzicami.
- W przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie badań specjalistycznych oraz braku jakiejkolwiek współpracy z przedszkolem a dotyczącego dziecka zagrażającego bezpieczeństwu innych, Dyrektor przedszkola po uzyskaniu stanowiska rady pedagogicznej podejmuje decyzję o złożeniu do sądu rodzinnego wniosku o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.
- Szczegółowo zapoznaje członków rady pedagogicznej z zaistniałym problemem
X. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU SKREŚLENIA DZIECKA Z LISTY WYCHOWANKÓW PRZEDSZKOLA
- Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i może dotyczyć następujących przypadków:
- braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w Przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni;
- stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu lub innych dzieci;
- zachowań dziecka uniemożliwiających systematyczną pracę wychowawczą, dydaktyczną lub opiekuńczą, które wpływają na brak zapewnienia pozostałym dzieciom właściwego poziomu edukacji, opieki lub wychowania w Przedszkolu;
- zachowań dziecka stanowiących demoralizacyjne postawy wychowawcze dla rówieśników;
- braku współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w Przedszkolu trybu postępowania;
- naruszania przez rodziców lub dziecko obowiązujących w Przedszkolu lub powszechnie, zasad współżycia społecznego;
- nie uregulowania odpłatności przez rodzica za pobyt dziecka przez kolejne 2 miesiące;
- zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka lub o jego niepełnosprawności, w przypadku braku możliwości zorganizowania przez Przedszkole specjalistycznych zajęć opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych lub innych wynikających z właściwych orzeczeń;
- nieprzestrzegania przez rodziców Statutu Przedszkola.
- Skreślenia dziecka z listy wychowanków w w/w przypadkach dokonuje dyrektor, stosując poniższą procedurę:
- wysyła do rodziców lub doręcza pismo informujące o naruszeniach będących podstawą do skreślenia,
- ustala sytuację dziecka i rodziny, prowadzi rozmowy - z rodzicami, w tym również w razie potrzeby przy udziale psychologa,
- w przypadkach wątpliwych może za zgodą rodziców zasięgać opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych,
- ustala przyczyny nieobecności lub analizuje powody, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do przedszkola,
- zwołuje radę pedagogiczną celem podjęcia uchwały w przedmiocie skreślenia z listy wychowanków,
- przedstawia członkom rady pedagogicznej informację o podstawie do skreślenia z listy wychowanków wraz z informacjami, w tym dokumentami pozyskanymi w toku w/w czynności,
- w przypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, dyrektor wszczyna postępowanie administracyjne w przedmiocie skreślenia.
- w przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu z listy wychowanków, rodzice mają prawo odwołania się od decyzji zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego do właściwego kuratora oświaty.
XI. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU STWIERDZENIA CHORÓB ZAKAŹNYCH POCHODZENIA PASOŻYTNICZEGO, WSZAWICY I ŚWIERZBU W PLACÓWCE.
Cel procedury
Procedura ma zapewnić higieniczne warunki pobytu dzieci oraz ochronę przed rozprzestrzenieniem się chorób pasożytniczych w placówce.
Zakres procedury
Procedura dotyczy postępowanie w przypadku stwierdzenia chorób zakaźnych pochodzenia pasożytniczego, tj. wszawicy i świerzbu w placówce.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
- Rodzice (opiekunowie prawni): muszą mieć świadomość konieczności monitorowania na bieżąco czystości skóry i włosów własnego dziecka.
- Nauczyciele: zobowiązani są do natychmiastowego zgłaszania dyrektorowi sygnałów dotyczących pojawienia się chorób pasożytniczych w placówce.
- Pracownicy obsługi: winni zgłosić swoje podejrzenia, co do wystąpienia wszawicy lub świerzbu w danej grupie nauczycielowi, bądź dyrektorowi.
- Dyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom higienicznych warunków pobytu w placówce, a pracownikom higienicznych warunków pracy.
Opis procedury
Zgoda rodziców na objęcie dziecka opieką (w tym również opieką zdrowotną przez pielęgniarkę lub higienistkę) jest równoznaczna z wyrażeniem zgody na dokonanie w przypadku uzasadnionym, przeglądu czystości skóry głowy dziecka.
- Dyrektor zleca dokonanie przez osobę upoważnioną kontroli czystości skóry i głowy wszystkich dzieci w grupie oraz wszystkich pracowników tej grupy, z zachowaniem zasady intymności (kontrola indywidualna w osobnym pomieszczeniu).
- O terminie planowanej kontroli higienicznej należy powiadomić rodziców lub opiekunów dziecka, którzy mogą być obecni podczas przeglądy czystości.
- Osoba upoważniona zawiadamia rodziców dzieci, u których stwierdzono wszawicę lub podejrzewa się świerzb o konieczności podjęcia niezwłocznie leczenia w przypadku wszawicy lub zgłoszenia się do lekarza. W razie potrzeby instruuje rodziców o sposobie działań, informuje też o konieczności poddania się kuracji wszystkich domowników i monitoruje skuteczność działań, jednocześnie informuje dyrektora o wynikach kontroli i skali zjawiska.
- Informacja dla dyrektora (zgodnie ze standardem poufności) obejmuje: fakt wystąpienia wszawicy oraz skalę zjawiska w danej grupie dzieci, nie może obejmować danych personalnych dziecka. Równocześnie, indywidualnie, pielęgniarka (lub w sytuacji braku pielęgniarki lub higienistki szkolnej w placówce - opiekun dziecka).
- Jeżeli rodzic lub prawny opiekun wyrazi sprzeciw wobec informacji o kontroli higienicznej dziecka, należy odstąpić od kontroli. W takim przypadku, należy zawiadomić dyrektora przedszkola o obawach co do właściwego wykonywania obowiązków rodzicielskich wobec dziecka.
- W przypadku podejrzenia o występowanie wszawicy lub świerzbu u dziecka wobec którego rodzice (opiekunowie) wyrazili sprzeciw dotyczący przeglądu czystości lub w przypadku uporczywego uchylania się rodziców lub opiekunów dziecka od działań mających na celu ochronę jego zdrowia i dbałości o higienę, dyrektor zawiadamia pomoc społeczną lub sąd rodzinny celem uzyskania wglądu w sytuację dziecka.
- Dyrektor lub upoważniona osoba (nauczyciel) informuje wszystkich rodziców o stwierdzeniu choroby pasożytniczej w grupie dzieci, z zaleceniem codziennej kontroli skóry i włosów dziecka oraz domowników.
- Rodzic zobowiązany jest do regularnego sprawdzania czystości skóry, włosów dziecka w celu wykrywania ewentualnej obecności pasożytów. W przypadku zaobserwowania choroby rodzic powinien niezwłocznie powiadomić o tym fakcie placówkę.
- Obowiązek wykonania zabiegów w celu skutecznego usunięcia chorób pasożytniczych spoczywa na rodzicach.
- W przypadku, gdy rodzice zgłoszą trudności w przeprowadzeniu kuracji (np. brak środków na zakup preparatu, lekarstw), dyrektor we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, udzielają rodzicom lub opiekunom niezbędnej pomocy.
- W trakcie leczenia dziecko powinno pozostać w domu, żeby zapobiec przenoszeniu się choroby na inne dzieci. Dziecko wraca do placówki po zakończeniu leczenia.
- Osoba upoważniona po upływie 7 – 10 dni ponownie kontroluje stan czystości skóry dzieci po przeprowadzonych zabiegach higienicznych lub leczeniu przez rodziców.
- W sytuacji stwierdzenia nieskuteczności zalecanych działań, osoba upoważniona zawiadamia o tym dyrektora w celu podjęcia bardziej radykalnych kroków (zawiadomienie ośrodka pomocy społecznej o konieczności wzmożenia nadzoru nad realizacją funkcji opiekuńczych przez rodziców dziecka oraz udzielenia potrzebnego wsparcia, zawiadomienie sądu rodzinnego celem uzyskania wglądu w sytuację dziecka).
XII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU STWIERDZENIA CHORÓB POCHODZENIA PASOŻYTNICZEGO (GLISTNICY, OWSICY I LAMBLIOZY)
- Cel procedury
- Celem niniejszej procedury jest ustalenie zasad postępowania w przypadku:
- eliminowania ryzyka zarażenia się chorobami typu glistnica, owsica i lamblioza;
- stwierdzenia u dzieci objawów choroby pasożytniczej typu glistnica, owsica i lamblioza.
- Procedura jest wytyczną do postępowania i podejmowania działań profilaktycznych.
- Celem niniejszej procedury jest ustalenie zasad postępowania w przypadku:
- Przedmiot procedury
Przedmiotem niniejszej procedury jest określenie:
- zasad postępowania z dzieckiem chorym;
- objawów choroby.
- Zakres procedury
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
- Rodzice (opiekunowie prawni): muszą mieć świadomość konieczności monitorowania na bieżąco zdrowia własnego dziecka.
- Opiekunowie: zobowiązane są do natychmiastowego zgłaszania dyrektorowi sygnałów dotyczących pojawienia się chorób pasożytniczych w przedszkolu.
- Pracownicy obsługi: winni zgłosić swoje podejrzenia, co do wystąpienia chorób pasożytniczych w danej grupie opiekunowi, bądź dyrektorowi.
- Dyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a pracownikom higienicznych warunków pracy.
- Opis procedury
Rodzice:
- systematycznie dbają o higienę swojego dziecka;
- jeśli dziecko ma objawy wskazujące na obecność pasożyta w organizmie, należy skontaktować się z lekarzem;
- niezbędne jest badanie kału oraz leczenie farmakologiczne
- Należy bez obaw informować o każdej chorobie dziecka dyrektora przedszkola lub opiekuna z grupy!!!
Opiekunowie:
- podejmują działania profilaktyczne i edukacyjne wobec dzieci i rodziców na spotkaniach grupowych (pogadanki, broszurki, aranżowanie spotkań ze specjalistami);
- zapewniają stały dostęp do chusteczek higienicznych jednorazowych;
- przestrzegają prawidłowej zasady mycia rąk zgodnie z instrukcją;
- systematycznie kontrolują miejsca zabawy dzieci szczególnie na placu zabaw.
Pracownicy obsługi:
- zobowiązani są do codziennego utrzymania czystości pomieszczeń (sanitariaty);
- przeprowadzają wietrzenie pomieszczeń, w którym przebywają dzieci i personel;
- dokonują codziennej dezynfekcji stołów i sanitariatów;
- systematycznie uzupełniają mydła i ręczniki jednorazowe;
- przestrzegają zasady zdrowego i higienicznego podawania posiłków (intendent, kucharka, pracownicy obsługi);
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i zabawy;
- współpracuje z opiekunami w ramach podejmowanych działań profilaktycznych dla rodziców i wychowanków;
Dyrektor:
- dokonuje kontroli przestrzegania procedury;
- Postępowanie w przypadku wystąpienia choroby:
- W przypadku stwierdzenia pasożytów u dziecka przez rodzica, niezwłoczne poinformowanie dyrektora lub nauczyciela o zaistniałym fakcie.
- W przypadku stwierdzenia owsików/glistnicy/lambliozy u dziecka przez nauczyciela, niezwłoczne poinformowanie rodziców lub opiekunów dziecka o zaistniałym fakcie (dyrektor lub wychowawca).
- Powiadomienie rodziców uczęszczających do przedszkola o przypadku zachorowania dziecka na owsicę/glistnicę/lambliozę.
- Niezwłoczne odebranie dziecka z placówki przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Przez okres kuracji dziecko pozostaje w domu do całkowitego wyleczenia (owsiki).
- W przypadku glistnicy rodzic zobowiązany jest do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, że dziecko może uczęszczać w trakcie leczenia do przedszkola.
- W przypadku wystąpienia trudności, np. w rodzinach o niskim statusie ekonomicznym dyrekcja placówki podejmuje współpracę z opieką społeczną w celu udzielenia wsparcia tym rodzinom.
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka, po przebytej chorobie pasożytniczej, zobowiązani są poinformować nauczyciela lub dyrektora, że dziecko jest zdrowe.
- Poinformowanie społeczności przedszkola o wystąpieniu choroby pasożytniczej w placówce.
- Zarządzenie jeszcze częstszych niż obowiązkowo dezynfekcji i dezynsekcji wszystkich pomieszczeń przedszkolnych.
- Edukacja dzieci w zakresie:
- prawidłowego korzystania z sanitariatów (podnoszenie, opuszczanie deski klozetowej, spuszczanie wody);
- mycia rąk po skorzystaniu z toalety;
- mycia rąk przed posiłkami i po posiłkach;
- zakazu wkładania zabawek do buzi, przestrzegania przed całowaniem się dzieci i zabawek, ochrony przed wkładaniem rąk do buzi, obgryzania paznokci;
- Edukacja pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków:
- spotkania z przedstawicielami służby zdrowia, sanepidu;
- ulotki, artykuły.
XIII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY WYCHOWAWCA ZNAJDZIE NA TERENIE PRZEDSZKOLA NIEBEZPIECZNE PRZEDMIOTY
NAUCZYCIEL:
- Podejmuje działania uniemożliwiające dzieciom kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami lub środkami.
- Zachowując środki ostrożności, zabezpiecza przedmioty przed dostępem do nich osób niepowołanych.
- Jeżeli są to przedmioty przyniesione przez dziecko, przeprowadza z rodzicami rozmowę, celem zobowiązania ich do dokładniejszego pilnowania i sprawdzania, co dziecko przynosi z domu do przedszkola.
- Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora przedszkola.
- Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych.
W celu wyeliminowania ponownego wystąpienia zagrożenia należy przeprowadzić wspólnie z radą pedagogiczną analizę zaistniałych zdarzeń i wprowadzić środki zapobiegawcze. W przypadku niemożności usunięcia zagrożenia, należy wyprowadzić dzieci, powiadomić dyrektora i odpowiednie służby (straż pożarną, policję). W trakcie prowadzenia akcji przez w/w służby podporządkować się kierującym akcją.
XIV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UZYSKANIA PRZEZ PRACOWNIKA PRZEDSZKOLA INFORMACJI O PODŁOŻENIU ŁADUNKU WYBUCHOWEGO.
- Osoba, która pozyskała informację o podłożeniu w przedszkolu bomby/ładunku wybuchowego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora lub wicedyrektora.
- Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona powiadom Policję i zarządza ewakuację przedszkola, przypominając pracownikom i dzieciom o konieczności zachowania spokoju i sprawnej organizacji. Ewakuację nadzoruje dyrektor lub osoba przez nią upoważniona.
- O zagrożeniu „incydentem bombowym” należy powiadomić także służby, takie jak: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, pogotowie gazowe, pogotowie wodno-kanalizacyjne, pogotowie energetyczne.
- Dyrektor lub osoba przez nią upoważniona w porozumieniu z Policją podejmuje dalsze działania zapewniające bezpieczeństwo dzieciom i pracownikom.
- Nauczyciele odprowadzają dzieci w bezpieczne miejsce (np. poza teren przedszkola) i pozostają z nimi do czasu sprawdzenia przez Policję, czy bomba została podłożona.
- W razie przedłużającego się czasu trwania akcji lub niekorzystnych warunków pogodowych, opiekunowie w uzgodnieniu z kierującym akcją funkcjonariuszem Policją, dzwonią do rodziców/opiekunów celem odebrania dzieci.
- Po uzyskaniu zgody lub na polecenie Policji, dyrektor lub osoba przez niego upoważniona zarządza powrót nauczycieli i dzieci do przedszkola.
- Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o zdarzeniu i podjętych działaniach. Niezwłocznie po zawiadomieniu policji - telefonicznie. Pisemnie w ciągu kilku dni od zdarzenia.
- Zawiadamiając Policję o pozyskaniu informacji o możliwości podłożenia „bomby” należy podać przede wszystkim:
- rodzaj wskazanego w otrzymanym zgłoszeniu zagrożenia (na przykład „ma wybuchnąć bomba”)
- źródło informacji o zagrożeniu (informacja telefoniczna, ujawnienie podejrzanego przedmiotu – na przykład pozostawionej walizki/torby/plecaka o podejrzanym charakterze);
- w przypadku zgłoszenia telefonicznego o podłożeniu „bomby” treść rozmowy ze zgłaszającym, w przypadku informacji otrzymanej drogą elektroniczną – treść komunikatu,
- numer telefonu, na który przekazano informację o zagrożeniu oraz dokładny czas jej przyjęcia lub adres mailowy (pocztowy) na który wpłynął komunikat,
- w przypadku odnalezienia niepokojącego przedmiotu - opis miejsca jego odnalezionego oraz opis przedmiotu,
- adres, numer telefonu i nazwisko osoby przekazującej otrzymaną informację.
- Dyżurny potwierdzając przyjęcie zgłoszenia, może pozostawać w kontakcie z przedstawicielem instytucji przekazującym zgłoszenie, aby poinformować o tym, jaka rekomendacja funkcjonariusza została wydana w zakresie przeprowadzania ewakuacji.
- Identyfikacją zagrożenia związanego z odnalezieniem podejrzanego przedmiotu oraz jego ewentualną neutralizacją zajmują się wyłącznie wyspecjalizowane jednostki Policji.
- Po przybyciu Policji na miejsce „incydentu bombowego”, policjanci przejmują kierowanie akcją. Należy wykonywać polecenia policjantów.
XV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO JEST OFIARĄ PRZEMOCY W RODZINIE
- Nauczyciel przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez wysłuchanie go bez świadków. Sporządza notatkę oraz zapisuje datę i godzinę zgłoszenia.
- Nauczyciel informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach dyrektora przedszkola.
- Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, dyrektor wzywa lekarza oraz powiadamia policję.
- Dyrektor lub/i wychowawca dbając o dyskrecję, przeprowadzają rozmowę
z poszkodowanym, o ile jest to możliwe (gdzie i kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość). - Dyrektor zawiadamia i wzywa do przedszkola rodzica (lub osobę z najbliższej rodziny) pokrzywdzonego, którego sprawa nie dotyczy.
- Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieska Karta” i wyznacza pracownika, który ją przeprowadza.
- W przypadku osoby nieletniej Dyrektor zgłasza sprawę do Sądu Rodzinnego celem uzyskania wglądu w sytuację rodzinną.
XVI. PROCEDURA DOTYCZĄCA BEZPIECZEŃSTWA ZABAW NA PLACU ZABAW, BOISKU SZKOLNYM, W OGRODZIE, SPACERÓW I WYCIECZEK ORGANIZOWANYCH POZA TEREN PRZEDSZKOLA
- Podczas pobytu dzieci na terenie placu zabaw, boiska szkolnego, ogrodu przedszkolnego od pierwszych dni września uczy się je korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
- Codziennie rano konserwator ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia na boisku, placu zabaw, ogrodowe są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Osoba sprawdzająca musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku. Niezależnie od powyższego przed każdym wejściem na obiekty zewnętrzne teren musi być sprawdzony przez nauczyciela.
- W czasie pobytu na boisku, placu zabaw, w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek w jednym miejscu. Nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi podopiecznymi i przebywać w miejscach największych zagrożeń (skupiania się dzieci)
- Podczas zabaw dzieciom nie wolno oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie są obecne.
- Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na miejsce pobytu grupy, a nauczyciel widzi, że rodzic lub inna osoba posiadająca upoważnienie go odbiera
- Nauczyciel w przypadku organizowania zabaw w ogrodzie/boisku/placu zabaw:
- wychodzi do ogrodu/na teren boiska placu zabaw po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego,
- przestrzega wymogu, aby zabawy były organizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu/boiska/placu przedszkolnego, umieszczonymi na drzwiach wejściowych
- jest zobowiązany sprawdzić liczbę dzieci przed wyjściem do ogrodu boiska/placu przedszkolnego i przed powrotem do sali.
W przypadku wyjścia na spacer nauczyciel:
- wpisuje wyjście do rejestru wyjść grupowych uczniów, z wyjątkiem wycieczek, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Rejestr zawiera: datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, liczbę uczniów oraz podpisy opiekunów i dyrektora,
- opiekę nad grupą sprawuje wówczas nauczyciel, który ma do pomocy woźną, w taki sposób aby na jednego dorosłego przypadało najwyżej 15 dzieci,
- idzie zawsze od strony ulicy,
- dostosowuje trasę do możliwości dzieci,
- stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru.
W przypadku organizowania wycieczki:
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki.
- Wzór karty wycieczki określa załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Do karty wycieczki dołącza się listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły.
- Dyrektor przedszkola wyznacza spośród nauczycieli kierownika wycieczki oraz opiekunów.
- Dyrektor może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.
- Dyrektor wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.
- W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym wyznaczona przez dyrektora.
- Obowiązkiem kierownika wycieczki jest:
- zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnych zgód rodziców na udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują przeciwwskazania zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce (informacje lub oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych),
- sporządzić program i regulamin wycieczki, listę uczestników i opiekunów oraz umieścić te informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia dyrektorowi co najmniej pięć dni przed planowaną wycieczką,
- dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
- zapoznać opiekunów grup oraz rodziców/opiekunów prawnych z programem i regulaminem wycieczki, oraz poinformować ich o celu i trasie wycieczki;
- zorganizować i nadzorować transport, wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki. w razie korzystania z usług przewoźnika, z którym nie ma doświadczeń lub w razie wątpliwości dotyczących stanu pojazdu/kierowcy, jest zobowiązany wezwać funkcjonariuszy ruchu drogowego Policji celem sprawdzenia stanu pojazdu i kierowcy,
- odwołać w uzgodnieniu z dyrektorem przedszkola wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niebezpiecznych warunków atmosferycznych,
- nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu zdrowia i życia.
- zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
- określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom, w szczególności zobowiązany jest zapewnić opiekę jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci,
- nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie
- zabrać ze sobą kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy,
- czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki, poleca opiekunom wykonywania zadań, a w razie potrzeby dyscyplinuje uczestników,
- dokonać podziału zadań wśród dzieci – o ile to możliwe biorąc pod uwagę ich wiek.
- w chwili wypadku koordynować przebieg akcji ratunkowej, ponosić pełną odpowiedzialność za podjęte działania.
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
- dokonać podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i poinformować o tym dyrektora i rodziców, w terminie dwóch tygodni po zakończeniu wycieczki.
- Obowiązkiem opiekuna wycieczki jest:
- znać program i regulamin wycieczki i przestrzegać ich oraz współdziałać z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu;
- stosować się do poleceń kierownika wycieczki i wykonywać zlecone przez niego zadania,
- sprawować opiekę nad powierzonymi mu uczniami;
- stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem, w dogodnych momentach trwania wycieczki oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż po powrocie do przedszkola,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- ma dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc,
- przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni, a wysiada pierwszy,
- zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania na przejazd i w czasie przejazdu,
- przestrzegać obowiązku, by dzieci wysiadały tylko na parkingach, zabezpieczyć wyjście na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy.
- nadzorować wykonywanie zadań przydzielonych dzieciom.
Procedury bezpieczeństwa wchodzą w życie z dniem 16.01.2023 Zarządzeniem Dyrektora nr 192/2023