PODSTAWA PRAWNA
- Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 r.
- Konwencja o Prawach Dziecka
Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
MY CHCEMY:
- Bawić się zgodnie
- Pomagać sobie nawzajem
- Być uprzejmi
- Szanować i tolerować inność
- Słuchać poleceń dorosłych
- Dbać o książki i zabawki
- Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
- Szanować pracę innych
- Okazywać uczucia
- Wyrażać własne potrzeby
NIE MOŻEMY:
- Wyrządzać krzywdy innym
- Wyśmiewać się z innych
- Przezywać innych
- Przeszkadzać innym w zabawie
- Niszczyć wytworów pracy innych
- Krzyczeć, hałasować
- Biegać w sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
- Mieć i wyrażać swoje zdanie
- Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
- Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
- Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
- Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
- Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
- Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
- Do indywidualnego tempa rozwoju
- Popełniać błędy i zmieniać zdanie
- Odnosić sukcesy
- Do swojej prywatności, samotności i niezależności
- Do nienaruszalności cielesnej
- Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
- Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
- Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
- Znać swoje prawa i korzystać z nich
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
PRZEDSZKOLAK MA OBOWIĄZEK:
- Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi
- Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
- Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
- Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
- Respektować polecenia nauczyciela
- Utrzymywać porządek wokół siebie
- Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
- Nie przeszkadzać innym w zabawie
- Dbać o swój wygląd
- Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
- Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
- Szanować godność i wolność drugiego człowieka
- Informować nauczyciela o problemach
SYSTEM NAGRÓD I KAR:
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks postępowania” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA:
- Pochwała indywidualna
- Pochwała wobec grupy
- Pochwała przed rodzicami
- Dostęp do atrakcyjnej zabawki
- Dyplom uznania
- Drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki
NAGRADZAMY ZA:
- Stosowanie ustalonych zasad i umów
- Wysiłek włożony w wykonaną pracę
- Wywiązanie się z podjętych obowiązków
- Bezinteresowną pomoc innym
- Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
FORMY KARANIA:
- Upomnienie słowne indywidualne
- Upomnienie słowne wobec grupy.
- Wykonanie pracy plastycznej na rzecz pokrzywdzonego
- Poinformowanie rodziców o przewinieniu
- Odsunięcie od zabawy
- Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
- Rozmowa z dyrektorem
KARY STOSUJEMY ZA:
- Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- Zachowania agresywne
- Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
- Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
Małgorzata Pietrzycka, Janina Milczanowska